02 03 04 ODILES BLOG: Hvad..eh.. går du sådan rundt og er lidt småspirituel? 05 13 14 15 16 17 18
19

This page has moved to a new address.

20

21 22 23 Hvad..eh.. går du sådan rundt og er lidt småspirituel? 24 25

26
27

ODILES BLOG

Liv. Spiritualitet. Forandringer. Indtryk. Glæde. Familie. Kærlighed. Træning. Bøger. Kunst. Dilemma. Ærlighed. Kamp. Håb. Viden. Udtryk. Frihed. Autencitet. Nærvær.

onsdag den 12. december 2012

Hvad..eh.. går du sådan rundt og er lidt småspirituel?

Jeg tænker meget over begrebet 'spiritualitet'.
Ud fra hvordan jeg selv lever med det. I kontrast til hvordan andre tænker det.

Fx. har jeg altid følt at det jeg kan se ind i fremtid, fortid. Andre liv, og andre dimensioner og sfærer. Og det at jeg kan heale; det har for mig altid været min spiritualitet.
(I hvert fald siden jeg lærte at sætte ord på det, jeg oplevede.)

Nu er det så blevet grænsende til trendy, at være spirituelt orienteret. Og jeg opdager at man kan lave spirituelle uddannelser uden at man selv praktiserer fx. meditation, healing, klarsyn eller andet. Men at det at tænke positivt og at man tror på filosofien i The Secret, er spirituelt. Og spirituelt nok til at lave uddannelses-forløb.

Jeg mener ikke det her ironisk eller nedsættende! Tværtom er jeg enormt nysgerrig efter at forstå hvad der sker i tiden.


Så bliver jeg vildt nysgerrig - hvad er spiritualitet?
Og er det mere korrekt at spørge, hvad er spiritualitet for dig? At det er noget vi selv definerer, mere end det er et fælles begreb.

Jeg ved her er mange her blandt mine venner, som praktiserer alternativ behandling fx. Eller lever efter en alternativ livsfilosofi etc. Og selvom det er et stort spørgsmål, så vil vildt gerne høre hvad du tænker om det!;-)



Etiketter: ,

5 kommentarer:

  • Klokken 13. december 2012 kl. 01.25 , Anonymous Helle Borrowman sagde ...

    Hvad er spiritualitet? Og er det mere korrekt at spørge, hvad er spiritualitet for dig? At det er noget vi selv definerer, mere end det er et fælles begreb.

    Kære Odile. Jeg er glad for at du spørger. :) Jeg går nemlig rundt for tiden og funderer over min egen spiritualitet. Har hidtil ment, at jeg nok var det mest 'uspirituelle' menneske jeg kender. Men nu er jeg godt nok kommet i tvivl. Jeg må indrømme: Jeg går faktisk rundt og er lidt småspirituel. ;)

    Når vi skal snakke om begrebet spiritualitet, tror jeg det er vigtigt at være nysgerrig på hinanden. Nøjagtig ligesom du er nysgerrig på positiv tænkning og The Secret.

    For mig er det vigtigt at andre ikke definerer spiritualitet for mig. Jeg er et unikt væsen og jeg vil gerne have lov til at være dér hvor jeg er, uden at blive gjort forkert, blive set ned på eller op til. Samtidig kan jeg godt se, at andre mennesker finder sammen i grupper hvor de finder genklang, inspiration og guiding hos hinanden. Nu hvor jeg er ved at "springe ud" har jeg for nyligt valgt at være en del af en fælles bøn. Det var rigtig rart for mig. Jeg kunne ikke mærke noget, men det var alligevel rart og jeg vil gøre det igen.

    Det har i det hele taget altid været svært for mig at mærke krop, følelser og åndelighed, men efterhånden som jeg udvikler mig som menneske, følger åndeligheden langsomt med. Det er som om jeg ser gennem et gardin. Jeg oplever små og store mirakler og sender bønner ud i universet. Jeg placerer engle rundt omkring. Nogle gange har jeg oven i købet fået et billede igennem gardinet, når jeg har sendt en bøn ud til et særligt menneske. Så jeg ved godt hvordan det er med universet, samtidig med at jeg ikke rigtig tør tror på det. Giver det mening?

    Jeg er altså ved at finde ro med min spiritualitet, som altid har været der, men som jeg ikke har villet være ved. Har det dog stadig svært med 'universelle sandheder'. "Intet er tilfældigt". "Der er en mening med alting". Det giver mig faktisk 'røde knopper', men ved godt det ligger hos mig. For jeg tror på at der findes ondskab som intet formål har. Det er min opfattelse. Hvorfor pokker har jeg det så svært, når andre udtrykker deres egen sandhed? Når det er sagt så har en idé om, at det ikke var tilfældigt at du stillede disse spørgsmål lige netop i dag. ;) For jeg sad og ventede på dem.

    Kærligst Helle <3

     
  • Klokken 13. december 2012 kl. 07.11 , Blogger odile sagde ...

    Kære Helle.

    Uh jeg kan så meget følge dig!
    Altså selvklart noget af det fordi jeg kender dig, og til dit liv. Men også noget af det, som bare handler om fælles klang.

    Iøvrigt synes jeg det er smukt, at du beskriver at i takt med at du udvikler dig som mennesker, følger åndeligheden med. Og det er helt nyt for mig, at du fortæller om engle sat her og der:-)

    Ja sandheder som påduttes er bare ikke til at synke. Jeg tror heller ikke vi skal det. Og det er endda lidt vildt dobbeltmoral at jeg siger det, for jeg ved jo godt, at når jeg taler eller skriver ud fra et klarsyn, så tager jeg diktat fra en anden verden. Og jeg ved, at det jeg får at vide, er essensen af al eksistens. Og ordene bliver da konstaterende. Fremfor åbne og spørgende.
    Men jeg har opgivet at forstå med fornuft hvad det er jeg oplever. For sådan er det bare. Jeg ser hører og sanser - og det er lige så virkeligt det som kommer fra højere bevidstheder, som det der sker her og nu i fysisk form.

    Noget jeg elsker ved dig Helle, er din manglende fordømmelse.

    Mht at blive påduttet; jeg oplever at mange som er blevet mishandlede, har extremt svært ved at blive fortalt/beordret/mm. Autoriteter er som ren allergi, og fremkalder reaktion. Modtræk!

    Hm, Helle det er vist tid til en kop kaffe og mad. Og en god snak om alt det her.
    Jeg vil gerne:-)

    Ja, jeg er meget nysgerrig på, hvad andre definerer. For jeg ser spiritualiten vokse og blive trendy. Så jeg tænker den må findes i alle mulige former og afarter.

    Stort varmt knus
    Odile

     
  • Klokken 13. december 2012 kl. 10.09 , Blogger Søren sagde ...

    Hvis vi kikker - ser vi hvad der gennem tiderne var trendy, og nu er det spirituelt der er ved at blive trendy.

    Det starter med ego-spiritualitet - håbet om at opnå noget, lige som Loven om tiltrækning (The Secret).

    Som det er nu, kan vi kikke og se på mennesker omkring os, og se hvem der er spirituelle og hvem der er ego-spirituelle.

    Mange mennesker jeg kender, har studeret forskellige former for ”spirituel forståelse”, men fremhæver til stadighed deres ”menneskelige selv” over deres ”Væren”.

    Disse mennesker er ofte stolte af deres overbevisning, og af det at de ”har begge ben på jorden” - men de misser den største gave, deres egen VÆREN som er KÆRLIGHED i sig selv.

    Der er noget ret forbløffende og utroligt trygt ved den måde verden udvikler sig på. Som gennem en rød tråd syntes jeg at kunne føle og fornemme det perfekte, der udfolder sig gennem de lidelser vi mennesker gennemgår. Vi kom væk fra ‘lektien’, så ‘lektionerne’ blev forværret, indtil det blev funktionssvigt, afhængighed eller begge dele.

    Mennesker søger altid - for det meste på det ubevidste plan, efter frihed, kærlighed og indre tilfredsstillelse. Med andre ord, vores menneskelighed er her for at hjælpe os med se vores sande væsen. Væren er alt, hvad vi ønsker og søger. Det er vores sande ”hjem”.

    Søren

     
  • Klokken 20. december 2012 kl. 10.46 , Blogger odile sagde ...

    Kære Søren.

    Jeg synes det er meget interessant at læse dine tanker- din filosofi.
    Og lligesom du, har også jeg snublet, stødt på ,undret mig over, reflekteret over, den seneste spiritualitet i form af The Secret m.fl.
    Og så er der den, som snart er den klassiske, kan man næsten sige, at vi udvikler os gennem lidelse. Lidelse forældler os. Det er den filosofi, og spirituelle tilgang/tænkning jeg er 'opdraget i', fra jeg var ca tyve år.

    Og derfor er det også jeg nu sprøger hvad det er vi mener og føler er spirituelt.
    Er alt spirituelt?

    Noget jeg ofte tænker på, og som jeg søger at leve efter, er alt levende er skabt - vi er alle eet.
    Uanset.

    Samtidig synes jeg det er helt o.k. at leve i overflod. Jeg har ikke en modstand mod det ene frem for det andet.
    Og området - branchen - tænkningen, vil altid indeholder mennesker der tjener fedt på at have en business, som de sælger indpakket nogle spirituelle termer mm.

    Fx for de der tyve år siden, var jeg til en aurafotografering og tolkning. Det var nogle veninder der gav mig det som gave, og vi var afsted en lille flok. Den clairvoyante som tolkede min aura var københavner kendt, som clairvoyanr. Og da han så min aura sagde han; ja du har godt nok gyldent og hvidt lys,. Men du bliver aldrig så dygtig som mig!

    Hihihi, det er jo ret morsomt. Og jeg forstår vil fulde hvorfor Letmælksprofeten blev skrevet. Der er, som Fogtdal skriver, meget ego i det miljø.

    Og når der er så meget ego. Hvorfor så ikke kigge lidt på det? Jeg skelner mellem egocentrisk ego. Og ego. Hvor ego - jeg´et - er vor kerne. Vor eksistens-kerne.
    Hvorimod egocentrismen er det der spænder ben.

    Men, Søren du lyder meget sikker i din udtalelser. Hvor kommer dine tanker fra? Skabes de i dig, eller i dig med kontakt til noget større end dig?:)

    KH Odile

     
  • Klokken 22. december 2012 kl. 16.34 , Blogger Søren sagde ...

    Kære Odile,

    Ja jeg virker sikker - men når vi lære at have tillid til kilden - jeg kalder kilden Helligånden, oplever vi alle denne sikkerhed.

    Vi kommer alle - før eller senere til det punt i livet hvor vi kan slippe angsten - vi ved herefter hvad vi er og hvad det vil sige at have 100% tillid.

    Kh, Søren

     

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start