02 03 04 ODILES BLOG: Beskidt racisme blandt kvinder. 05 13 14 15 16 17 18
19

This page has moved to a new address.

20

21 22 23 Beskidt racisme blandt kvinder. 24 25

26
27

ODILES BLOG

Liv. Spiritualitet. Forandringer. Indtryk. Glæde. Familie. Kærlighed. Træning. Bøger. Kunst. Dilemma. Ærlighed. Kamp. Håb. Viden. Udtryk. Frihed. Autencitet. Nærvær.

lørdag den 23. juni 2012

Beskidt racisme blandt kvinder.

Jeg har ikke skænket det en tanke, at vi i svømmehallens omklædning & bad, er både kristne, ikke kristne og muslimer.

Men det kom jeg til forleden dag, til sidste bassintræning, hvor  racisme kom meget tæt på.

Måske har jeg været så optaget af min egne processer (blufærdighed og fysiske handicap/smerte), når jeg skulle klæde om, bade etc., at jeg ikke har tænkt videre over, at der på mit genoptræningshold også er muslimske kvinder.
Eller at der svømmer mennesker rundt i bassinerne, som langt fra alle er blonde.

Eller også tænker jeg bare ikke så meget over muslim. Ikke muslim. Ligesom jeg ikke tænker over om folk er kristne.
Gør du? Tænker over det? Jeg mener, behøver man gå og tænke over det?

Det er klart jeg er opmærksom på det,  når jeg er sammen med mennesker, hvor vi har sprogvanskeligheder. Hvor det påvirker samtalen. Og selvklart jeg bemærker om folk er lyse, mørke, tykke, tynde. Spændende, kedelige, Fredelige, aggressive. Sjove, anstrengende. Givende, 'sugemaller'. Og alt det der.




- Du er da muslim, ikke? Og vasker du dig ikke? spørger en af damerne i saunaen, hende jeg er i bassintræning med. Jeg hører det ved siden af en samtale jeg har med Ulla-fys. Minder mig selv om, at jeg ikke skal gå ind i, hvordanspørgsmålet opfattes.

Jeg taler videre med Ulla.
Og lytter alligevel til brudstykker af samtalen mellem de to kvinder.









Samtalen fortsætter. Det viser sig, at efter jeg havde forladt badet, var der kommet to kvinder med badetøj på ind under bruserne. Og en lille pige, som var uden badetøj og som blev vasket grundigt.
Det havde nogle af de faste svømme-kvinder overvåget, og blevet vrede over.

Vrede nok til at mene, det var på sin plads at fortælle personalet;
- Der  er to muslimske kvinder, der ikke vil vaske sig!
Personalet var trådt til og korrekset dem!

Hvor ydmygende er det ikke!! At udstille kvinderne på den måde!
Opfatte dem, som nogen der ikke er rene! Ikke forstår sig på, at vaske sig!

Jeg følte mig så tung om hjertet med eet!
Hvordan kunne de selvsamme kvinder, der lige forinden - helt uopfordret!  - havde sat en badestol hen til mig, stå og holde øje med de muslimske kvinder? For så at hente personalet?
Hvorfor?

Da jeg gik i bassinet den første gang, var det jeg der havde taget badebukserne på ind i badet. Og vasket mig i ført dem. For det kan man jo godt!
Lige som de to kvinder havde gjort. Men der kom ingen personale, hidkaldt af svømmekvinderne.





De to kvinder havde så fået arrangeret sig, med store håndklæder som skjul, mens de skiftede til at vaske sig.

På det helt lavpraktiske plan, ligner det fuldstændig den samme problematik, som en klassisk incestoverlever har
Man kan/vil/må ikke vise sig nøgen for andre.
Hvorfor skal man tvinges til nøgenhed?

Da jeg kom til svømmehallen første gang, var jeg chokeret over at der ikke findes et privat omklædningsrum. En lille privat boks. Eller en bruser med et forhæng for. Bare noget privat!
Ville det ikke være en service, der let installeres; privathed i svømmehallen?

Hvis man altså ville.....

Det har ofte provokeret mig, at man i skolerne skal gå i bad efter gymnastik. Eller lærerne forlanger og overvåger børnene der bader. Som jeg bl.a. så det her i den lokale svømmehal, en af de første gange jeg selv var i varmtvands bassinet.
http://odilepoulsen.blogspot.dk/2012/05/fokus-centrering-det-vigtigste-som.html

Fordi det er o.k. for mange, er det ikke o.k. for alle!

Well, jeg vil ikke bruge min tid og kræfter på politik længere.
Men jeg blev godt nok ramt, lige der. Over at mærke søstres både omsorg for mig. Og distance mod andre.

 - Man bli´r ked af det, sagde min 'bassin-veninde', da hun forlod saunaen, med et blik lige ind i mit.
 - Ja, det gør man.




Etiketter: , , ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start