02 03 04 ODILES BLOG: Hvad fa´en har kaffe at gøre med ny cup-size? 05 13 14 15 16 17 18
19

This page has moved to a new address.

20

21 22 23 Hvad fa´en har kaffe at gøre med ny cup-size? 24 25

26
27

ODILES BLOG

Liv. Spiritualitet. Forandringer. Indtryk. Glæde. Familie. Kærlighed. Træning. Bøger. Kunst. Dilemma. Ærlighed. Kamp. Håb. Viden. Udtryk. Frihed. Autencitet. Nærvær.

søndag den 19. februar 2012

Hvad fa´en har kaffe at gøre med ny cup-size?

For anden gang, for anden dag i træk! Står jeg - ufrivilligt - i et ocean af kaffe, der skvulper om mine fødder! 
Hvordan? Hvorfor? Hvad skete der? spørger du nok, panisk. Spændt.

Jeg drikker gerne kaffe. Meget kaffe. Cafe latte/ Nes au lait (kun hjemme, opskrift kommer længere nede)/Latte machiato (kun på særlige cafeer som kan lave en mums, der også holder mig vågen et par timer mere!)/ Cappucino (når jeg er 80´er nostalgisk).


Og er en meget kræsen kaffedrikker. Jeg har drukket kaffe siden jeg var fem år (true!) og jeg vil aldrig opgive min elskede kaffe! 
De sidste par år har min foretrukne kaffe været en udgave,  der fungerer at lave både her og i sommerhuset. Den lyder ikke så lækker som den rent faktisk er, men tro mig! 

Jeg er ret ligeglad med mad og med at kunne præstere alt muligt i et køkken/på en restaurant. Don´t get me wrong - jeg kan smage om der er kærlighed i maden! Og elsker at få kærligheds-mad! Men jeg ikke selv lave den. Eller har nogen ambitioner om det. Mad spises for at overleve. Ind i mellem for at nyde. Med andre ord,  fuldstændig anderledes end med kaffe! 

Jeg nægter at drikke kaffe der ikke smager som en drøm. Trods jeg føler mig ret overbevist om, at jeg er et meget sjældent eksemplar af homo sabiens, der rent faktisk dør! af kaffe-tørst.
Nå, men jeg er selvfølgelig på den når jeg er syg så længe som jeg er nu. Eller hvis jeg er i provinsen og ikke har adgang til en god cafe. Eller til vores firma, som er tæt på at lave Københavns bedste kaffe. (Spørg bare en hvilken som helst dansk skuespiller. De får god kaffe i studiet.)

Måske en ide - hvis alt andet glipper her i krisen-kradser-tider! Lave en kaffe-bar i provinsen! Til alle dem der gerne vil betale 40 kr for en god kop mokka! Hvorfor mon ingen har tænkt på det før?
Jo, jo, jeg ved det! Mange synes det er storby hysteri/dumhed/show-off, at ville betale 40 kr for noget man kan få for 5 kr i den lokale Ikea/Bilka cafeteria. Lige som nogen synes man er smart-ass´et når man har sin Mac med på cafe (og jeg sidder bare og arbejder i mine cafe-pauser!)
Masse hysteri eller -dumhed; jeg betaler gerne mange penge for god kaffe! Jeg lader også gerne udgiften gå ind over min præsentationskonto. Og jeg ville elske, hvis jeg ku' sælge millionvis af kopper god kaffe!

Opskriften på hvordan man laver en smagfuld og /-fyldt Nes au Lait kommer nu!
Hjemme hos familien Poulsen/ på besøg hos Poulsens i sommerhus-primitivitet, får man gerne et glas varmet mælk/3 dl let-/minimælk, blandet med 2 tsk af den økologiske frysetørret kaffe fra Irma eller Superbrugsen. (De andre frysetørrede dur ikke rigtigt, men kan bruges. Mangler bare dybde og rundhed).


Jeg står så i det her hav af Nes au Lait, lønende ned ad mine skinneben, skabslåger, komfuret og krykker.
Av. Øv. Og Æv.

Hvorfor? Fordi jeg netop havde taget min første kop morgenkaffe ud af micro´en. Og pludselig tabt den. Bare tabt den! Like that.
Ikke noget med miste balancen: 'Uh-Uhhhuu, jeg falder!' Og taber koppen! 
Eller: 'Av for ind i saftsus´me´lorte´helved´! Hvor jeg brændte mig!' Og taber koppen.
Eller: Fucking-lorte-Green-Gates-latte-GLATTE-kopper!' Efter at have tabt koppen.
Nej, bare: KLONK! 
De der sekunder hvor man ser det ske, men uden magt til at trække-det-der-er-ved-at-ske tilbage. Ser bare den turkise kop trækkes ned mod trægulvet, som var koppen en magnet der drages mod et gulv af magneter.
 KLONK! SPLASH! ARGGGHHHH!! 



Jajajaja, ved godt det ikke er en ulykke. For dig at se! Men det her var min første kop morgenkaffe!













Så står jeg der. Med krykker. Et køkkengulv nu forvandlet til et beige kaffehav. Som måske godt ku´ sive væk eller stivne ind.  Men vil efterlade gulvet med en lige så klistret overflade, som et virkeligt effektivt fluepapir. (Det er sukkeret. Bare den næsten halve teskefuld..)
Altså skal gulvet også gøres rent. Enten kan jeg kalde på hunden som elsker kaffe, men farligt for ham. (Pudsigt egentlig. Hunden kan dø af kaffe - jeg kan dø uden! Hm.) 
Eller jeg må have en gulvklud frem. Jeg lover dig! Fysioterapeuten ville være stolt, hvis han så mig lave den gulv-øvelse med kluden under den fod der ikke gør ondt. Bærende mig selv (hele mig selv!) op i luften på krykkerne. Fucking cirkus altså! 

To dage i træk, samme 'latte´rlige' mistake.

Og kun fordi jeg er en medicin-junkie. Med bivirkninger. 

'Nervemedicinen' kalder jeg den. Jeg får den fordi den er effektiv på mine nerve-smerter. I kombi med morfinen. Som er i kombi med diverse håndkøbssmertestillende.
Og den er vældigt virksom på nervesmerter. Får musklerne til at slappe af. Måske lidt for meget? Eller på forkerte tidspunkter? Som når de løsner hånd-grebet, når de skal låse hånd-grebet? 
Der findes dog et andet mærke med samme virkning without de grimme bivirkninger.
Men det giver lægerne ikke til u-perfekte patienter. Så skal man ha´ blåt blod. Eller (stats-)minister-blod. Medicinen er den dyre af slagsens. Og en stor læge-hemmelighed!
Tilbage er alternativt at få anti-depressiver. For musklerne? Eh..
Men okay, hvis det her tab-morgenkaffen-på-gulvet skal fortsætte, får jeg også brug for anti-depressiver..


Kært barn, eller kær medicin, har mange navne. For professionelle universitets-uddannede pushere, hedder min nerve-medicin for epilepsi-medicin. Sikkert fordi musklerne slapper af, i stedet for at krampe. Selvom krampe kan være en bivirkning. Lige så fantastisk som man kan få hovedpine af hovedpine medicin. Men lad det nu ligge...

På et tidspunkt i enhver patients karriere, må regnestykket; bivirkninger kontra smerter, gøres op. Også kendt som russisk roulette med kemi: Vil jeg ud af det her smerteinferno selvom jeg måske risikerer blodpropper?  Hell ja! 

På det tidspunkt hvor jeg begyndte med Gabapentinen, var jeg slidt i strimler af smerter. Intet synes at lindre. Intet overskud til at gennemskue ´det var russisk roulette spillet. 

Desuden var det som om personalet under indlæggelsen, ikke var så meget for at tale om bivirkninger.
- Schyy! Schyy! sagde min faste sygeplejerske, da spurgte ind til de der ufrivillige bevægelser.

Senere tog en anden læge, fra anden afdeling, mig af Gabapentinen. Efter operationen. Efter en besvimelse.
Men jeg valgte fuldt bevidst den russiske roulette, da smerterne ikke lod sig tryne af en operation. Der skal åbenbart mere til at få dem til at smutte.

Så de rykvise, ufrivillige bevægelser er jeg vant med. Men at tabe mine Lattekoppe! Inklusiv! Come on! Så jeg tjekkede lige den lange indlægsliste her til morgen. Intet om at tabe sin morgenkaffe! Mærkeligt.

Til gengæld, og nu bliver det rigtigt spændende!
Jeg opdager en bivirkning, som mange kvinder nok gerne vil ta´ lidt ufrivillige, rykvise bevægelser for at få. Måske endda blodprops-risikoen? Medicinen er nemlig brystforstørrende! Ikke så cool for (de fleste af) jer mænd, at skulle tage den medicin. 
But you can´t win th´all, right?

(Men hov.... !Hvorfor skal jeg læse om det i indlægssedlen?? Efter at have fået medicinen i snart fem måneder burde jeg kunne.. ja, du ved...)

Og nej, jeg er ikke typen der kaster mig ud i kosmetiske operationer. http://odilepoulsen.blogspot.com/2012/02/blondiner-har-det-da-skidesjovt-ik.html

Men for fanden, ku jeg ikke få lidt benefit her? Jeg mener, når jeg ta´r så meget kemi. Og får 'shakes', taber min kaffe! Come on! Ku´ jeg så ikke også få lidt pep i BH´en oveni? 

I en alder af 44+ , efter have været gravid med to styks velernærede mini-mennesker, som efter fødslen spiste sig til elastikker på arme og ben hos mig. Må jeg konstatere at være gået fra at være hende på 'efter' billederne, du ved nok. Til hende der er på 'før' billederne!  
Total forkert rækkefølge!

En smule frynsegode for at tage medicinen trofast hver dag, vil være helt moralsk o.k. 
Bare for at rette op på den rækkefølge. Og jeg er jo i forvejen tvungen til at ta´ bivirkninger. 
Der må være en vis retfærdighed til i verden. Og win-win: Jeg ku´blive hende der skrev bogen: 'Hvordan du får dine bivirkninger til at blive din frynsegoder!'

Så i det store billede kan jeg godt ofre en kop god Latte om dagen for en ny cup-form. Jeg mener, kaffen kan jeg lave en mere af. Cup´en derimod, its gone baby. Så pop den gerne op! Tak!



                                                       



                                    
                                                         Odile Poulsen aka cougar.
                                              (efter endt behandling med Gabapentin...)

                                                     foto: Se & Hør



Etiketter: , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  • Klokken 19. februar 2012 kl. 15.14 , Blogger Allan Fuglsang sagde ...

    Kære Odile :-)
    Syn's lige jeg vil fortælle at min skarpsindighed (tror jeg)- har bemærket et vældigt humør. oplevet gennem bogstaverne her foran skærmen.

    Tror altså du har haft rigtig godt af at få et grin eller flere over den morsomme film.Dejligt at mærke, fornemme og blive begejstret over.

    Måden du lige får kringlet den med kaffen og cup-sizen på - vidner om det. På sin helt egen specielle måde - præcis som det plejer at være og præcis som kaffen under normale omstændigheder bliver til.

    Nu savner jeg bare opskriften på den der helt vidunderlige kaffe.... der forhåbentlig kommer mens du stadig har kopper der passer dig ;-)

     
  • Klokken 20. februar 2012 kl. 16.42 , Blogger odile sagde ...

    Jep, tror også den film forleden frisatte lidt happy-feeling dér:-)

     

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start