02 03 04 ODILES BLOG: Hypnose.... ???? 05 13 14 15 16 17 18
19

This page has moved to a new address.

20

21 22 23 Hypnose.... ???? 24 25

26
27

ODILES BLOG

Liv. Spiritualitet. Forandringer. Indtryk. Glæde. Familie. Kærlighed. Træning. Bøger. Kunst. Dilemma. Ærlighed. Kamp. Håb. Viden. Udtryk. Frihed. Autencitet. Nærvær.

onsdag den 14. januar 2009

Hypnose.... ????

Jeg bliver nødt til at få 'a little help from my friends', hvis jeg skal overkomme min angst for at køre i bil. Faktisk er jeg ikke kun angst når jeg selv skal køre, men med stort set de fleste jeg kører i bil med. Men det er selvsagt, at nu hvor jeg skal lære at køre selv, er det som at stå i en svingdør; det suser om ørerne på mig med billeder på alt det, som kan gå galt.

Derfor har jeg sat mig for at prøve hypnose.
Aldrig prøvet det før, aldrig tænkt jeg ville kunne bruge det og været overbevist om, at det ikke ville virke på mig. Oplever tit folk som fortæller om en eller anden form for behandling de har haft succes med, og som så viser sig at være som vand på en gås på mig. Det kan være med alt muligt - det er sjældent jeg finder noget som virker. F.ex. virker akupunktur ikke på mig. Eller Gerimax. Eller....

Men nu prøver jeg hypnose. Jeg har haft tre seancer. Har ikke haft køretimer i de dage. Men gosh - jeg har ALDRIG oplevet så stor afslappelse! Det er helt utroligt! Meget, meget behageligt. En form for meget dyb meditation.
Så nu håber jeg, at det fæstner sig inden i - at jeg kan bevare den ro og behagelige varme. Med tiden.

Og så spørger jeg lige; har du prøvet hypnose? Og hvis - hvad er din erfaring med det?

KH O

8 kommentarer:

  • Klokken 14. januar 2009 kl. 18.56 , Blogger Silje Liv sagde ...

    Jeg prøvede engang hypnose, for at holde op med at ryge.
    Det FØRSTE jeg tænkte på, da jeg trådte ud fra hans praksis, efter 1½ times session var: 'Øj, nu skal jeg godt nok ha' en smøg'!
    Hypnose virkede ikke på mig - men jeg tror så egentlig heller ikke (hvis jeg skal være helt ærlig)at jeg var hypnotiseret.
    Jeg kedede mig SÅ enormt under hele sessionen. :-)
    Og kunne ikke helt følge hvilke veje det var han ville have at jeg skulle gå, indeni mit hoved.
    Skulle bl.a. vælge at se en samling mennesker foran mig... og jeg kunne ikke bestemme mig for hvilken gruppe af mennesker det skulle være! Hehe.
    Det brugte jeg så hele sessionen på at klarlægge.
    Men ved at min veninde f.eks. fik meget ud af hypnose i forbindelse med angst for vand.
    Det er svært at vide, hvad det er der gør, at noget virker for nogle.... mens det overhovedet ikke har effekt for andre.

     
  • Klokken 15. januar 2009 kl. 13.17 , Blogger Birgitte sagde ...

    Hvad virker på hvem? Hmm ... interessant. Personligt har jeg desværre ingen erfaring med, at naturmedicin, akupunktur eller hypnose virker. Har prøvet det hele.
    Specielt ift. hypnose har jeg hidtil tænkt det sådan, at det ikke var muligt for mig at gå med ind i det, så at sige miste grebet. Så jeg har det ligesom Silje: tror faktisk aldrig, at jeg har været i rigtig hypnose. Jeg blev overrasket over at høre, at du faktisk opfatter det som behageligt, og at du altså er gået med derind. - Måske er jeg heller ikke den rette at spørge, for jeg har døjet meget med, hvad man kan kalde selvhypnose eller ufrivillig trance, hvor jeg har genoplevet (og siddet fast i) overgreb. Jeg har dog langsomt lært at få den velsignede afslappethed og ro, du beskriver, gennem meditationsøvelser.

    Nå ja ... så er jeg også lidt forundret over, at både du og Silje fortæller om angst (af den kaliber) for selv at sidde bag rattet. Jeg tager det bestemt også alvorligt og er ofte rigeligt bekymret (det er ikke det :-) ), men angst som sådan oplever jeg kun, når jeg er passager. Måske pga. en tidligere bilulykke, hvor jeg var passager. Måske bare fordi jeg stadig (trods terapi) har nemmest ved at have styringen ;-) Nå, det sidste handlede vist mest om mig selv. Det kan du jo ikke bruge til så meget. Jeg håber, at hypnose er det, der skal til for at hjælpe dig hen mod kørekortet. Det giver frihed, jo! Men det giver også stolthed for hvert eneste lille frihedsskridt, man tager. Det ved du.

    Kh. Birgitte

     
  • Klokken 15. januar 2009 kl. 14.56 , Blogger odile sagde ...

    Det med hypnose er jo virkelig det med, at turde give sig hen, give slip.

    Tror ikke jeg har været parat til det tidligere i mit liv. Men nu er det i den grad super meget luksus at gå ind i det rum. Jeg kommer langt dybere ind end ved meditation. Ved ikke hvorfor det virker anderledes.

    Men jeg kan rigtigt godt lide sådan noget som:
    'dine arme bliver så dejligt dovne!' Yes! dælm' dylme fedt at give slip på al den væren på vagt!

    Så uanset om det virker på at turde køre i bil (selv eller med andre), så får jeg så meget ro i den halve times hypnose, som jeg aldrig har fået før. Og det er jo fantastisk. Heldige, heldige mig.

    Og Birgitte; mht. at du skriver om dig selv; TAK! Det kan jeg da rigtigt meget bruge! Jeg synes netop det er så interessant at høre hvordan andre tænke, føler, oplever etc.

    Så herfra kun et tak for jeres inputs.

     
  • Klokken 15. januar 2009 kl. 21.14 , Blogger Birgitte sagde ...

    Ja, din beskrivelse af hypnoseoplevelsen frister godt nok til at prøve det igen. At tænke sig, det er muligt at flytte sig så langt, som du har gjort her. Wauv.
    Men men men ... det er ikke sådan lige. Kan mærke, hvordan jeg spjætter med både arme og ben bare ved tanken. Hvorfor skulle man også overgive sig, når nu man endelig har lært at sige fra ??? :-) Hmm ... nej, der er vist meget mere i det end det, men det ville blive en længere skrivelse så.

    Hvor er det fedt, at du har det med hypnose, som du har det. Og du har ret: Det er det hele værd i sig selv. Alligevel ... jeg er da vildt spændt på at høre, om det har en effekt på kørslen også.

     
  • Klokken 16. januar 2009 kl. 07.42 , Blogger odile sagde ...

    Jeg tænker at det handler om at kunne give sig over til det som er godt for en.
    og være på vagt og sætte grænser overfor det som er destruktivt for en.

    For nu at tage den tråd op, som du berører lidt.

    Og jeg kan sagtens følge dig. Jeg vil som psykoterapeut heller ikke anbefale det til ret mange af mine klienter faktisk. Så jeg ser det slet ikke som en behandlingsform alle lige kan hoppe ind i.

    Samtidig vil jeg bestemt undersøge hypnose nærmere (kunne ha lyst til at sige 'dybere' haha), for at finde ud af om der er mere i det end mit pt personlige brug.

    Lys og love

     
  • Klokken 16. januar 2009 kl. 19.09 , Blogger Anita sagde ...

    Jeg kender ikke til hypnose, men jeg kender til skrækken for at køre bil, jeg har ind i mellem tænkt på at opsøge en psykolog i fobier, da jeg er helt sikker på min skræk for at køre bil er mere en fobi end noget andet, jeg har haft kørekort i 15 år og kører max. 10 gange om året, hvis det er virkelig nødvendigt.

    Jeg glæder mig til at høre om det virker.

     
  • Klokken 20. januar 2009 kl. 18.42 , Blogger odile sagde ...

    Det virker!

    Nu har jeg haft min første køretime efter jeg begyndte hypnose, og jeg var ikke angst! Bliver klart forvirret over alt det jeg ikke kan og skal lære.
    Man var slet ikke angst.
    Og er det heller ikke længere som passager i bil (ja, det var jeg også ret meget før!)

    Så nu bliver jeg bare ved og håber på at det fortsætter.

    Kærlige tanker

     
  • Klokken 25. april 2010 kl. 22.44 , Blogger Unknown sagde ...

    Har læst dit indlæg og kommentarerne med stor interesse. Har selv været bragt i trance adskillige gange, og har også oplevet en enorm afslappethed. Hypnose har sine begrænsninger (lige som alt andet), men trancetilstanden synes helt klart at kunne give en dyb ro.

     

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start