02 03 04 ODILES BLOG: Overgangsalder?! Najr, kan det nu passe? 05 13 14 15 16 17 18
19

This page has moved to a new address.

20

21 22 23 Overgangsalder?! Najr, kan det nu passe? 24 25

26
27

ODILES BLOG

Liv. Spiritualitet. Forandringer. Indtryk. Glæde. Familie. Kærlighed. Træning. Bøger. Kunst. Dilemma. Ærlighed. Kamp. Håb. Viden. Udtryk. Frihed. Autencitet. Nærvær.

tirsdag den 31. januar 2012

Overgangsalder?! Najr, kan det nu passe?

 (klumme skrevet til Oestrogen, 2010)


Det der med overgangsalder, ved jeg sådan cirka meget lidt om. Eller faktisk, vidste!

Min viden var indskrænket til erindringsglimt om min mormor, som med blankt, rødt ansigt, hals og bryst, smilede og rystede på hovedet, når vi ved familie-kom-sammen, grinede og sagde; ’Åhr, d´ er bare Elly, som har hedetur!’ 
Jeg har aldrig forbundet overgangsalder med; ’kvinde i tidligt-fyrrene - mor til to tweens - godt tilpas i arbejdslivet og med cirka femhundrede år til pensionsalderen’.
Altså før nu!

Men nu er det mig, som pludselig underkastes en ’humør-og- kropstemperaturs-rollercoaster’, deformerende væskesamlinger, knogler der ømmer sig OG en menstruationscyklus nærmest uden logik eller hensyntagen til min kalender! 
Og det er nu mig, som kaster D-vitaminer og fiskeolier indenbords, inden jeg spurter ud på en løbetur (nå, ja ’spurter’ ....), som er det sidste chance for at redde hvad der muligvis engang, kan udarte sig til knogleskørhed! For tynde kvinder med tidligt entré i den sidste hormonelle fase, har større risiko for afkalkning (som om jeg var en kaffemaskine!) og dermed knogleskørhed.

Jeg troede jeg skulle være meget ældre (hvilket vil sige plus ti år!) 
Ikke nødvendigvis indehavende mormor-status (Gud forbyde, mine unger bliver ’de unge mødre/-fædre’!!), men heller ikke have egen hormonel krisetilstand kørende samtidig med teenagere i huset! 
Hvilket rent faktisk er det scenario, der er tæt på at udspille sig for mange familier i dag: mødre og børn hvis hormonelle livsovergange, indtræffer tidligere rent historisk.

Omgivelserne mente også, at alderen måtte være halvtreds for den slags.
- Narj, er du ikke lidt for ung til det? kom det både fra venner og professionelle behandlere. Var tæt ved at konkludere, det nok bare var stress. Eller hysteri! ...Altså mig, ikke omgivelserne!

Indtil jeg mødte den rette gynækolog, som sagde;
-       Jeg møder SÅ mange kvinder på din alder, med samme
symptomer! Vi taler bare ikke om det – det er tabu!
OMG! Thanks!Det faldt på plads inden i!

Da vi var teens, skulle vi bl.a. lære vores kroppe at kende, som frugtbare  Ved overgangsalderen er det tærsklen til frugtbarhedens ophør. 
Men kvindeligheden er lige meget i fokus! Og forvirringen kan være lige stor!

Så hvorfor taler vi gerne om vores teens - alt inklusiv. Men ikke om os selv?
Ska´ vi ikke bryde det sammen? Hva´? 
For jeg savner sådan nogen at tale med, som også oplever det hele for første gang! Og måske gør du også?

Eller om ikke andet, kan vi sgu da smække døren bag os, mure os inde over kaffe og kvindesnak, mens vores teens koncentrerer sig om deres liv, bag deres lukkede døre!

Anyway, vi kan lige så godt få det bedste ud af det, tænker jeg. Med eller uden hormontilskud (jeg er en all-not-natural-woman, så jeg er på tilskud og al tænkelig hjælp, der kan opretholde min østrogenbalance!).
Så smid dine erfaringer ind her om at være i overgangsalder... eller lad mig stå helt alene her på bloggen, som den eneste næsten-stadig-unge-kvinde, der er gået over i den fase, hahahahaha!
Eller stik hovedet forbi og få kaffen oven i snakken!

Etiketter: , ,

4 kommentarer:

  • Klokken 31. januar 2012 kl. 08.25 , Blogger Rikke Struve sagde ...

    Kæreste Odile,
    Jeg er en af de kvinde, der meget snart er der.... SÅ TAK for dit skønne indlæg <3 ... Holder virkelig af din måde at anskue livet på <3
    Synes absolut som dig at det skal frem i lyset OG vi skal gøre det der skal gøres... Så vores liv er i balance!!
    Jeg kommer fra et hjem, hvor emnet "kvinde" måske ikke ligefrem var et tabu, men i hvert fald noget man ikke talte om... Så jeg er kommet igennem livets kvinde-faser på egen hånd ... I hvert fald indtil voksenlivet, hvor jeg blandt mine veninder kan tale om ALT! ... Vi skal igennem alle faser alle kvinder, så det er da bare om at dele, hvad der kan deles.
    SMUK dag til dig smukke Odile
    KH.
    R.

     
  • Klokken 31. januar 2012 kl. 08.30 , Blogger odile sagde ...

    Jeg har lyst til at holde en fest for alle klimakteriesild, som fru Helger kalder det.
    For kvinder over hele landet.
    Og få Helger til at underholde!

    Jeg tror sgu jeg prøver at høre, om der er nogle veninder, der laver sådanne arrangementer til daglig, som ville være på den ide.

    Ku være skidesjovt!!

     
  • Klokken 31. januar 2012 kl. 08.32 , Blogger odile sagde ...

    Kære Rikke.

    Jeg har ingen mor eller andre familiemedlemmer, jeg kan tale overgangsalder med.
    Så jeg er også på Fruen mark, og skal finde nye veje.
    Det førte mig bl.a. til en meget dygtig gynækolog i Herlev, som jeg er helt tryg ved. Og som forestår min hormonbehandling.

    Men der skal veninde og kvindesnakke til, for selvom meget er forskelligt, så deler vi alligevel det, at vi alle går i overgangsalder. På en eller anden måde:-)

    KH O

     
  • Klokken 1. februar 2012 kl. 06.52 , Blogger Rikke Struve sagde ...

    Kære Odile,
    Det er nemlige lige, hvad der skal til ... kvinde-veninde-snakke OG så er ideen om en fest for klimakteriesild en FANTASTISK ide ... Jeg er frisk <3 ... SMUK dag
    R.

     

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start