02 03 04 ODILES BLOG: Et barn koster 5000, en hund 15000 ...... 05 13 14 15 16 17 18
19

This page has moved to a new address.

20

21 22 23 Et barn koster 5000, en hund 15000 ...... 24 25

26
27

ODILES BLOG

Liv. Spiritualitet. Forandringer. Indtryk. Glæde. Familie. Kærlighed. Træning. Bøger. Kunst. Dilemma. Ærlighed. Kamp. Håb. Viden. Udtryk. Frihed. Autencitet. Nærvær.

torsdag den 26. februar 2009

Et barn koster 5000, en hund 15000 ......

Jeg har virkelig intet mod dyr. Har jo selv et rovdyr tumlende rundt og vælte sofaer og borde, som jeg tilbringer stort set 24 timer i døgnet med. Nej dyrehader, det kan man ikke kalde mig.

Jeg hader heller ikke mennesker, der elsker dyr, slet heller ikke. Synes det er er et helt sympatisk og forsonende træk ved mennesket, at vi udviser empati med andre end os selv (tror nok det hedder ynk, når vi retter empatien ind ad i stedet for mod andre....)

Og jo jeg vil da godt vedkende, at jeg har formuleret jokes som: 'Jeg er sikker på han/hun er sød og god ved dyr, men intelligent er han nu ikke....hahahaha!' Men det er jo ikke ment så hårdt, vel? Jeg ved da godt at man ikke er uintelligent, fordi man godt kan lide dyr. Det ville jo være at sætte ild til min egen popo - og så dum er jeg altså ikke!

Men det tirrer mig at mennesker - mange af dem ovenikøbet - kan organisere sig, skabe netværk, skride til handling, lave mediestorm, himle op, ruske i ytringsfrihedens tremmer OVER en hundehvalp, der er blevet stjålet!!!! HVAD SKER DER FOR DIG DANMARK!!!!!!

Hvor fanden er du henne, når Svetlana bliver gennempulet og tævet dagligt i en lejlighed i DK, frataget sit pas, sit liv, sit barn, sin kvindelighed - kun for at nogen skal tjene penge på hende???!!!! Og nogen skal forløse sig i eller på hende!??!!! HVA? HVOR ER DU SÅ????
Eller hun kan hedde Frk Thailand, Frk Afrika, Frk Sydamerika eller Frk Danmark... 
(Ja, hun kan faktisk også hedde Frk Danmark, for jeg er jo ikke det eneste barn i DK der er vokset op som prostitueret for at fortsætte som voksenprostitueret).

Min hvalp koster 15.000 kr, derfor er der klart penge at tjene på at stjæle den. Den koster faktisk 3 gange så meget som f.ex. den afrikanske dreng der blev solgt til 'Christian' sidste år. Han købte drengen for at forene ham med sin mor, som er handlet til DK. Manden der solgte drengen til Christian havde sagt,at  han kunne gøre ved ham hvad han ville, dvs. inklusiv slå ham ihjel, når han var færdig med at bruge ham til sex.

Et barn koster altså ikke mere end små 5.000 kr. Min hund koster 15.000 kr. Er det mon derfor, Danmark går i selvsving når en hund bliver stjålet - for den er jo tydeligt mere værd?
Eller hvornår tør vi begynde at se på den menneskelige fattigdom, vi alle er med til at fastholde?

HVA??!!!!





6 kommentarer:

  • Klokken 26. februar 2009 kl. 11.49 , Blogger Birgitte sagde ...

    Men åh Odile! Den er så grænseoverskridende den debat. Debatten om vold, om menneskehandel, debatten om incest og hvad den medfører. Har man mandsmod og personligt overskud til at åbne op for snakken ved en familie- eller vennekomsammen, så vil man ofte opleve, at snakken sjældent breder sig, som den ville gøre ved andre emner. Hæver man sin røst mere offentligt, bliver man nærmest lidt svær at have "almindelig" daglig kontakt med, for de fleste vil så vide, at risikoen for at skulle "ind i" snakken på et eller andet tidspunkt vil være større. Det er svært at bryde ud ... svært at stikke ud fra sin daglige, venlige omgangskreds, som giver så meget. Og gør man det for alvor, kommer man let til at få en ny primær-kreds, der alle er optaget af denne debat, vil jeg tro. Det er der ikke noget galt i, men det holder måske netop debatten inden for én meget engageret kreds.

    Jeg kan godt forstå berøringsangsten. Langt hen ad vejen handler det nok ikke mindst om, at vi ikke rigtig får sat os ind i det. Og det føles fjernt, det gør det. Også selv om det i virkeligheden ikke er det. Også selv om det måske nærmest er helt tæt på os selv. Men det er fjernt fra det liv, vi bruger alle vores kræfter på at opbygge. Det værdi-målbare liv med stilede modetøjsbørn, stilede hjem og stilede hundehvalpe. Det er kun alt lige, vi hænger på, mange af os. Men bruger vi kræfterne på det kontant målbare, får vi som oftest bekræftende lykkelige omgangskredse ud af det ikke? Det er rart, når man indimellem rammes af et uforklarligt mismod, som man helst ikke vil beskæftige sig med. Åbner man sig for det andet, åbner man sig også for den skræmmende magtesløshed.

    Jeg ville gerne, at jeg kunne have holdt det ude af mit liv!
    Der er mange dage, jeg godt ville have byttet for ikke at vide så meget.

    Men der er OGSÅ dage som i dag, hvor jeg sådan kunne ønske mig, at se billeder af alle mulige stjålne kvinder og børn på byens lygtepæle, så det var helt umuligt ikke at forholde sig til. Lister over stjålne rettigheder. Og lister over folk, der ikke synes, at alle skal have mulighed for at forsøge at skabe sig et rimeligt liv.

    Birgitte

     
  • Klokken 26. februar 2009 kl. 13.28 , Blogger Dina sagde ...

    Kære Odile.
    Tak for din blog! Jeg synes det er vigtigt, at rejse debatten og sætte tingene i deres rette perspektiv!
    Hvad er det med os danskere?! Hvorfor er det meget lettere at forarges over overgreb mod kæledyr end mod kvinder??
    Vi må ikke lade magtesløsheden eller bekvemmeligheden få overtaget...Der må og skal tales om det og ikke mindst handles!!!
    Jeg følger med stor interesse dit arbejde for kvinders rettigheder og debat om prostitutions skadelige virkninger.
    Stor respekt skal lyde herfra!

    Kærligst Dina

     
  • Klokken 26. februar 2009 kl. 14.43 , Blogger Silje Liv sagde ...

    Jeg kommer sådan til at tænke på, hvor ofte ordet dyremishandling dukker op i forhold til tanker om 'onde mennesker'.
    Nu arbejder jeg indenfor det pædagogiske felt, og noget der VIRKELIG kan få 'de voksne' til at komme op af stolene er, hvis et barn mishandler eller er ond ved et dyr.
    Det er nærmest indbegrebet af ondhed, mangel på empati og bliver stort set sat i bås med 'Psykopatisk adfærd'.
    Hvorfor?
    Hvorfor er det er værre at barnet slår sin hundehvalp end at han knalder sin klassekammerats hoved ind i døren? Eller sparker sin sidemand i maven?
    "Dyr er så forsvarsløse!" Lyder det.
    Er det dét det handler om?
    At folk ikke ser mennesker som forsvarsløse?
    At de, inderst inde, tænker at disse kvinder som bliver voldtaget, tævet og tvunget ud af deres egen krop .. jo kan gå i forsvar? At de ikke er såkaldt forsvarsløse, ligesom det hedder sig med dyrene?
    At de har et valg, og det har dyrene ikke? Og derfor er det mere ondt at volde eller sælge eller stjæle et dyr?!!!

    Men gu' fanden er mennesket forsvarsløst!
    Det handler vel om hvilke rammer man sætter dette menneske i?
    Og ja, der findes rammer som gør mennesket forsvarsløst. Som gør mennesket lammet, uden forsvar og blottet for diverse overgreb.
    Der findes rammer som er så svære at agere i, at mennesket (og i den her debat kvinden der bliver solgt) ikke kan forsvare sig.
    Men tænker vi, (De, som synes det er langt mere synd for hundehvalpen) inderst inde, at disse kvinder HAR et valg?
    Dermed sagt at det er deres egen skyld? "De kan jo bare forsvare sig".?

    Er det derfor det er så svært at få folk op af stolene?

    Hm...

     
  • Klokken 26. februar 2009 kl. 17.29 , Blogger Lynda Lehmann sagde ...

    Odile, you should put a translator on your blog, so we who speak English, can read it.

    Best regards to you.

     
  • Klokken 26. februar 2009 kl. 17.57 , Blogger Alexandra sagde ...

    Er grunden til at vi ikke reagerer voldsommere på det at handle mennesker, at det er en gammel norm? En gammel afskyelig modbydelig norm. En norm som blandt andet Romerne, Vikingerne, mange afrikanske stammer dyrkede – helt op til 18 hundrede og hvidkål, hvor slavehandlen i Danmark blev ophævet. Historisk set har mennesker altid solgt hinanden til forskellige formål – nogle mere ulækre og lede end andre. Men det er noget, som vi i dag af en eller anden årsag tror hører fortiden til. Det var noget man gjorde i gamle dage. Jeg ved ikke hvorfor der ikke er mere fokus på det i dag i Danmark, når vi jo kan konstatere at det ikke bare er noget der kun skete i gamle dage.
    Jeg kan simpelthen ikke fatte det. At menneskelighed og menneskelige relationer ikke har værdi økonomisk set. Pengene vinder, de er mere værd. Personligt synes jeg at det er så forstemmende at deres findes mennesker som kan få sig selv til at sælge et andet menneske for penge. At man kan være så afstumpet og kynisk, at man kan hugge en kvinde eller et barn (fordi de jo er nemmere og ikke kan forsvare sig) og så bare forhandler varen videre. At man er så uberørt af gråd og tårer – at man er uberørt af kvinder og børn der trygler om at komme hjem. At man smadrer skæbner som man er hamrende ligeglad med – for de har ingen værdi. Det handler jo om penge. PENGE, PENGE MAND!!!! Rigtig mange penge, fordi man snyder det solgte menneske for sin egen andel af profitten og scorer det hele selv. De mennesker der sælges bliver således totalt tingsliggjort. En genstand der upersonligt handles som en cykel eller en blender. Og hvem er så værst? De grådige svin der sælger eller de umoralske svin der køber?
    Jeg synes at det er så forstemmende at al menneskelig dialog så ophører, når den står overfor pengeguden. I den dialog er menneskelighed, respekt og kærlighed til andre mennesker ligeså sårbart og forsvarsløst som en kugle igennem kød. Penge skærer lige så virkeligt som en kniv igennem alle overflødige følelser. Overfor kolde kontanter er menneskelige og moralske hensyn overflødig luksus. Så folk tier stille fordi alle om ikke forstår, så accepterer pengenes magt…at når alt kommer til alt, så har pengene det sidste ord…pengene får hjulene til at snurre…og imens fortsætter de menneskelige rovdyr med at jage….

     
  • Klokken 15. marts 2009 kl. 19.32 , Blogger ARA sagde ...

    Jeg hørte radioavisen i dag - brændemærkning af nigerianske kvinder. Jeg forstår det ikke. Kvinder og børn er til salg i Danmark - bliver brændemærket som de blev det da vi havde slaveri. Jeg troede slaveriet var blevet ophævet for 100 år siden men det er åbenbart forkert. Slaveriet er her og det trives i bedste velgående.

     

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start